Levensmiddelenfabrikant bijt van zich af

Na koekfabrikant Peijnenburg wil ook Unilever niet meer meebetalen aan de prijzenslag. Steeds meer fabrikanten van levensmiddelen verzetten zich tegen nieuwe prijsverlagingen van supermarkten. De koek is op, zo stellen ze. Volgens Marcel van Aalst van het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) hebben merkfabrikanten geaccepteerd dat de `prijscorrectie` van vorig jaar onvermijdelijk was. Maar de producenten zeggen ook: tot hier en niet verder. Van Aalst denkt dat door het margeverlies marketing- en R&D-budgetten onder druk komen te staan. Hierdoor neemt het onderscheidend vermogen van fabrikanten af, waardoor de concurrentie groter wordt en de prijzen weer onder druk komen te staan, een soort van vicieuze cirkel dus.Na de gewonnen rechtszaak van Peijnenburg tegen Albert Heijn roerden meer levensmiddelenfabrikanten zich. Unilever-directievoorzitter Harry Brouwer stelde halverwege februari dat hij de inkoopprijzen op het peil van eind 2004 handhaaft. Hij is hierover naar eigen zeggen al met twee retailers in overeenstemming gekomen. Hij is ook niet meer van plan om te heronderhandelen over de prijzen, omdat dit tot `niets` leidt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!