Vertegenwoordigers zorgen voor band tussen uitgeverij en boekhandel
Gepubliceerd op 17 februari 2005 om 00:00
Doordat boekhandels hun contacten met uitgeverijen steeds vaker via inkoopcombinaties laten lopen, krijgen de onderlinge relaties een zakelijker karakter. Boekhandels selecteren hun titels streng door het voortdurend groeiende aanbod en kiezen vaak voor de efficiency van een centrale inkoop. Door de toenemende zakelijkheid in de branche moeten uitgeverijen zich bezinnen op hun contact met boekhandels. Persoonlijk contact blijft het sleutelwoord. Centraal hierbij staan vertegenwoordigers. Kleinere uitgeverijen kiezen vaak voor uitbesteding van hun verkoopcontacten via bedrijven als Denis en Van Ditmar. Grotere uitgeverijen breiden het aantal vertegenwoordigers uit. Ook hun rol verandert. Klantenbezoekers van individuele winkels zijn niet alleen gericht op verkoop, maar geven ook advies over de presentatie van het fonds en het assortiment. Ook weten zij door hun persoonlijke betrokkenheid bij de boekhandel wat er onder klanten leeft en hoe de winkel daarop in kan spelen. Winkels hechten veel waarde aan hun adviezen, maar worden wel kritischer. Vertegenwoordigers moeten ook kunnen meedenken over de toekomst van de boekhandel.
Reacties 0