Designers voorspellen trends van 2005
Gepubliceerd op 17 februari 2005 om 00:00
Wat zijn de designtrends voor 2005? Het Tijdschrift voor Marketing ondervroeg drie experts, te weten Edo van Dijk van designbureau Eden Design & Communication, Pablo van Gastel van Mountain Design en Robert Kuiper van Brand New Design. Van Dijk verwacht dat door de prijzenoorlog in de retail de algemene designkwaliteit van verpakkingen van A-merken omhoog zal gaan. Dit doen de A-merken om zich scherper te profileren ten opzichte van de huismerken. Volgens Van Gastel zal design nog meer de merkwaarden gaan benadrukken dan nu het geval is. Kuiper is van mening dat A-merken door de prijzenslag gaan concurreren op eigenheid en verticale consumentenbinding.De belangrijkste trend voor 2005 is volgens Van Dijk het vinden van een authentieke, onderscheidende identiteit voor bedrijven. De toegevoegde waarde van design wordt de sturende factor. Van Gastel voorspelt een toenemende integratie van identiteit en imago. Ook verwacht hij dat er steeds meer internationaal ontwikkelde merken zullen komen. Kuiper verwacht in 2005 veel van design-gedreven producten. Klassieke advertentie- en promotiemethoden zullen moeten inleveren.
Reacties 0