In het eerste kwartaal van dit jaar is in totaal 34,5 miljoen euro uitgegeven aan reclame op Nederlandse websites. Dat is een stijging van 8,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dit heeft de brancheorganisatie voor de online reclamesector IAB Nederland vrijdag bekendgemaakt. Wel vlakt de toename af. In 2007 lag de groei in het eerste kwartaal nog op 8,9 procent. Over heel 2007 gezien, stegen de online advertentiebestedingen met 12,1 procent.
Het betreft advertenties die zijn verkocht op onder meer de sites van de grote Nederlandse dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Onder meer PCM Uitgevers, Wegener, MSN, De Telegraaf en Ilse Media doen mee aan de registratie.
De grootste online adverteerder is volgens IAB Nederland de horeca-, toerisme- en recreatiesector. Deze neemt 15,8 procent van de totale bestedingen voor zijn rekening. Aan reclames voor financiële dienstverlening wordt iets minder uitgegeven dan een jaar eerder: dit aandeel daalde van 13,3 naar 12,6 procent.
Het grootste deel van de uitgaven (89 procent) werd besteed aan traditionele advertentievormen als buttons en banners. De rest ging onder andere naar pop-ups, e-mailreclame en reclame in zoekmachines.
Vorige week werd al bekend dat de online advertentiemarkt in de VS in 2007 opnieuw een omzetrecord boekte. Ondanks de kwakkelende Amerikaanse economie ging er ruim 21 miljard dollar (14 miljard euro) om in internetreclame.
Online advertentiemarkt Nederland groeit
Gepubliceerd op 19 mei 2008 om 00:00
Reacties 0