Dagje shoppen wint aan populariteit

Nederlanders hebben vorig jaar 134 miljoen keer een dagje gewinkeld voor de lol. In 2002 was dat nog 113 miljoen. Bijna een derde van deze winkeluitstapjes vond plaats op zaterdag, waarvan het merendeel in de herfst en de winter. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekendgemaakt.

Het CBS heeft de balans opgemaakt van het recreatiegedrag van Nederlanders. Zo gaf de bevolking in totaal bijna dertien miljard euro uit aan recreatieve uitstapjes, zoals uitgaan, sporten, winkelen, zonnen, picknicken en naar een attractiepark gaan. Dat is ruim een miljard meer dan in 2002, toen er overigens wel 7,5 procent meer dagtochten werden ondernomen.

Vooral vrouwen winkelen graag recreatief. Een op de vijf dagtochten van vrouwen heeft het winkelcentrum als bestemming. Bij mannen is dat de helft minder. Voor een dagje uit hoestte de gemiddelde Nederlander vorig jaar veertien euro op. Daarvan ging ruim acht euro op aan consumpties, ruim drie euro aan toegangsprijzen en twee euro aan vervoer. Vijf jaar eerder lag het totaal op gemiddeld twaalf euro, waarvan zeven voor eten en drinken.

Bezoekers van een restaurant, café of disco moesten vorig jaar gemiddeld 26 euro per persoon neertellen. Sportieve dagtochten waren met ruim acht euro een stuk goedkoper. Golfen vormt daarop met ruim 26 euro per keer de uitzondering.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!