Oranjekoorts in winkel

Nederlandse gezinnen geven in de aanloop naar het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen kapitalen extra uit. Dat geld gaat op aan grote televisies, Oranjeartikelen, luxe eten en drinken, zo schrijft de Telegraaf.

Bij goede prestaties van het Nederlands elftal tijdens de groepswedstrijden in het Zwitserse Bern, kunnen winkeliers op een extra omzet-impuls van ruim 125 miljoen euro rekenen. De Raad Nederlandse Detailhandel (RND), met twintigduizend aangesloten winkels en supermarkten, schat de extra omzet voor de non-foodsector, vooral elektronicaketens, de komende weken op 70 tot 80 miljoen euro.

"Samen met de verwachte extra omzet van 45 miljoen euro in de supermarkten, kun je gerust spreken van een ongekende koopgekte", zegt RND-directeur Henk Kok. De voetbaltoernooien in 2000, 2004 en 2006 leverden Nederlandse winkeliers acht tot dertien procent extra omzet op. "Een eerste voorzichtige inschatting laat nu al een omzetstijging van vijftien procent zien" , aldus Kok.

Verkopers van elektronicaketens als Media Markt, Dixons en BCC verwachten deze weken ook veel meer thuistaps en frituurpannen dan normaal te verkopen. Oranjefans willen zichzelf opvallend genoeg omringen met luxe artikelen" , aldus Kok. Werden in de zomer van 2006 tijdens het WK in Duitsland nog circa 125 duizend extra televisies verkocht, de detailhandel verwacht dit jaar rond de 175 duizend extra verkochte televisies uit te komen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!