Supermarktklanten moeten hun boodschappen zoveel mogelijk met PIN afrekenen. Daarvoor pleiten brancheorganisatie CBL, PIN-eigenaar Currence en de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen in een gezamenlijke campagne. De aanleiding voor de actie is het stijgende aantal overvallen op winkels.
De organisaties roepen in de campagne Nederlanders op ook te pinnen bij kleine bedragen. Volgens de actievoerende partijen is het aantal overvallen bij supermarkten in de eerste vier maanden van dit jaar toegenomen tot 78. Vorig jaar was dat in dezelfde periode 47. "We hebben het liefst alle cash uit de winkel”, zegt CBL-voorzitter Klaas van den Doel.
Jaarlijks pinnen Nederlanders voor ongeveer 1,6 miljard euro. Hiervan is 35 procent uit supermarkten afkomstig. Klanten betalen nu vooral kleine bedragen contant.
Supermarktmedewerkers krijgen de komende weken voorlichting over de achtergronden van de campagne. In september zullen de supermarkten voorzien zijn van posters en stickers om klanten te laten zien dat de voorkeur uitgaat naar pinnen. Currence zendt dan namens de supermarkten een reclame uit op de televisie.
’Klant moet meer pinnen'
Gepubliceerd op 12 juni 2008 om 00:00
Reacties 0