Winkels willen Europees pinnen

De Nederlandse retail legt zich niet neer bij het verdwijnen van pinnen als betaalsysteem. Ze gaan ervan uit dat er naast het Amerikaanse Visa en MasterCard plaats zal worden gemaakt voor een goedkoop Europees betaalsysteem. Dat zegt Henk van den Broek, voorzitter van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen en in het dagelijks leven directeur van supermarktbedrijf Dirk van den Broek in het Financieele Dagblad.

Komend najaar start Currence samen met de zogenaamde toonbankinstellingen een campagne om het publiek over te halen juist ook voor kleine bedragen de pinkaart te trekken. Het personeel wordt de komende maanden geïnstrueerd om pinnen aan te moedigen. In september volgen televisiespotjes. Voor de winkelorganisaties staat de veiligheid van het personeel en efficiëntie voorop, aldus Klaas van de Doel, voorzitter van het Centraal bureau Levensmiddelen (CBL).

Het pinsysteem geldt als een van de goedkoopste in Europa voor de winkeliers. Volgens Van den Broek is het nog niet goedkoop genoeg; hij zou graag zien dat alle betalingen onder de tien euro gratis worden gemaakt. Van den Broek voelt er echter weinig voor om pinklanten een korting te geven of contant geld te weigeren, zoals bij het onlangs geopende Marqt, dat alleen betalingen met plastic accepteert.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!