‘Retailers lappen wetgeving aan hun laars’

Rechtbanken moeten een speciale consumentenrechter krijgen aan wie mensen geschillen met retailers of verkopers kunnen voorleggen. Dat stelt jurist mr. Edwin van Wechem, die promoveerde op de algemene voorwaarden, ook wel ‘de kleine lettertjes’ genoemd.

Veel verkopers lappen consumentenwetgeving aan hun laars, zo stelt Van Wechem in het Algemeen Dagblad. “Ze zien zichzelf enkel als dozenschuivers, als doorgeefluik van de consument.” Nu stappen weinig mensen naar de rechter als een verkoper weigert de reparatie van wasmachine, tv of een ander artikel onder de garantie te laten vallen. “Consumenten zien op tegen de formaliteiten en de kosten. Ze hebben geen zin om voor 100 of 200 euro zoveel moeite te doen.”

Aan de consumentenrechter die Van Wechem in het leven wil roepen, kunnen consumenten een conflict eenvoudig en goedkoop voorleggen. Een andere optie is de komst van een geschillencommissie, zoals die voor onder meer de energie- en reisbranche bestaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!