Stations moeten op luchthavens gaan lijken

De stations van Breda, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Arnhem worden met een forse financiële injectie gemoderniseerd. De stations moeten van binnen de uitstraling krijgen van een internationale luchthaven. Woensdag tekenden ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Jacqueline Cramer (Ruimtelijke Ordening) een overeenkomst met de NS, de betrokken gemeenten en spoorbeheerder ProRail. Voor de plannen reserveert het Rijk 1,2 miljard euro.

De NS steekt 137,5 miljoen euro in de ontwikkeling van winkels, horeca, kantoren en service voor reizigers. ProRail bouwt al in Arnhem, Rotterdam en Den Haag Centraal. Station Arnhem is als eerste klaar in 2010. Aan het einde van dat jaar volgt Breda. Rotterdam en Den Haag Centraal zijn beide klaar in 2011 en Utrecht Centraal als laatste in 2013.

Stations met een aansluiting op de hogesnelheidstrein (Breda, Rotterdam, Den Haag) worden aantrekkelijk geacht voor de vestiging van bedrijven. Buiten het station worden appartementen en winkels gebouwd, culturele voorzieningen verbeterd en horeca- en kantoorlocaties uitgebreid. Ook wordt het overstappen naar ander openbaar vervoer aantrekkelijker, onder meer door overdekte passages.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!