Verschraling in supermarkten zet door
Gepubliceerd op 22 februari 2005 om 00:00
De aanhoudende prijzenoorlog in de supermarktsector zorgt voor verschraling in de schappen. Albert Heijn (AH) biedt bijvoorbeeld nog maar drie soorten hagelslag aan in plaats van de vijftien van weleer. A-merken zijn, indien uberhaupt nog gewenst, ondergebracht in schappen op kniehoogte. De Nederlandse supermarkten zijn inmiddels samen met de Duitse de goedkoopste van Europa. Anderhalf jaar geleden was de Nederlandse consument relatief nog het meeste geld kwijt. De prijsvechters profiteren van de nieuwe merkstrategie van bijvoorbeeld AH. Door het gestunt met prijzen en het zich richten op huismerken door AH kunnen de goedkope supermarkten juist betere inkoopprijzen voor topmerken bedingen. Filialen van bijvoorbeeld Dirk van den Broek hebben opeens topmerken als Page, Gilette, Mars en Knorr tegen relatief lage prijzen in de schappen liggen. In supermarkten zijn inmiddels drie prijscategorieen te onderscheiden: het eigen tophuismerk, de huis- en A-merken en de B- en C-merken. AH lijkt voorlopig de grote winnaar van de prijzenoorlog. De supermarktketen trok in 2004 5,44 miljoen consumenten naar zijn vestigingen, tegen 5,32 miljoen in 2003.
Reacties 0