GfK Marketing Services voorziet de boekenbranche sinds 1 januari 2007 van cijfers. Soms bevestigen die cijfers de trends die boekhandelaren en uitgeverijen zelf al meenden te ontwaren, soms spreken de cijfers het gevoel glashard tegen of leiden ze tot verrassende inzichten. In ieder geval veroorzaakte de introductie van het scanonderzoek een kleine schokgolf binnen de boekenbranche.
Iedere week ontvangt GfK MS van meer dan 3500 boekverkooppunten in Nederland de verkoopgegevens van boeken ten behoeve van het continue scanonderzoek. Onder de aanleverende retailers bevinden zich bijna alle grote boekhandelsketens, zoals Selexyz, Libris, Bruna, AKO en Plantage, maar ook internetboekhandel Bol, boekenclub ECI en een aantal grotere zelfstandige boekhandels.
Het gehele artikel kunt u lezen in het julinummer van RetailTrends. Deze verschijnt vanaf donderdag. Voor een jaar- of proefabonnement, klik hier.
Boek in beeld
Gepubliceerd op 1 juli 2008 om 00:00
Reacties 0