'Buzzen' voor alcohol mag

Fabrikanten van alcoholische dranken mogen blijven doorgaan met zogeheten buzzmarketing, het mond-op-mond reclame maken voor hun drankjes. Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie, die woensdag werd gepubliceerd.

De Stichting Alcohol Preventie had een klacht ingediend bij de reclamewaakhond vanwege een campagne die het bedrijf Buzzer had opgezet in opdracht van bierbrouwer Grolsch. Duizend mensen kregen tegen betaling van 4,50 euro een promotiepakket met acht beugelflessen bier en enkele glazen. Het idee is dat deze mensen de drank uitdelen aan vrienden, waarbij de fabrikant hoopt dat het drankje aanslaat. Ook werden consumenten opgeroepen om reacties achter te laten op een website.

STAP vindt dat sprake is van een illegale alcoholreclame. De Reclame Code Commissie oordeelt anders. De reclamewaakhond wijst erop dat er niet alleen positieve reacties werden gepubliceerd op buzzer.nl. De meningen zouden 'voldoende neutraliteit bevatten' en kunnen daarom volgens de RCC 'niet worden opgevat als uitingen die in feite openbare aanprijzingen' van Grolsch zijn.

In een reactie noemt de STAP de uitspraak erg teleurstellend. “Met deze uitspraak schieten we helemaal niets op. De Commissie durft geen uitspraak te doen over het concept buzzmarketing omdat ze geen concrete reclame-uiting heeft om te beoordelen, aangezien het bij buzzen draait om mond-tot-mond reclame.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!