Consument krijgt neus voor koffiesoorten

Het aantal kleine ondernemers en handelaren in de koffiebranche is groeiende. Dat constateert de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers (VNKT) en koffiebrander Barend Boot van The Golden Coffee Box.

"Het zijn de kleine ondernemingen die dicht bij de consument willen staan om ze die specials te laten proeven", vertelt directeur Michael Römer van de VNKT. Boot is naast brander ook koffiehandelaar. Hij heeft een winkel in Baarn. Hoewel hij spreekt van een nichemarkt denkt hij dat die de komende jaren wel kan doorgroeien van drie tot vijf procent naar tien procent. "Dat is in elk geval het potentieel dat interesse heeft in een andere koffie. Vooral de laatste vier jaar is die markt groter aan het worden", aldus Boot.

De betere koffiesoorten, met name uit Panama, gaan voor steeds hogere prijzen over de toonbank. Op veilingen wordt vaak zes tot zeven keer meer betaald dan de gemiddelde marktprijs. Boot verwacht dat de betere koffiesoorten in drie tot vier jaar aanzienlijk duurder worden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!