‘Onze kracht zit hem in de menselijke maat’
Gepubliceerd op 8 juli 2008 om 00:00
Handyman is ooit opgericht om in te spelen op een consumentenbehoefte, die was ontstaan door schaarste op de markt. Momenteel vervangt de consument duurzame goederen redelijk snel. Hoe gaat uw formule hiermee om? Anders gezegd: hoe conjunctuurgevoelig is Handyman?
“Sinds 2000 is een flinke verschuiving te zien in het assortiment. De omzet in traditionele onderdelen is elk jaar met zo’n twintig tot 25 procent afgenomen. Door de economische teruggang daalt de omzetafname wel minder hard; met zo’n vijftien procent, maar het daalt nog steeds. Hier is een logische verklaring voor. Consumenten repareren hun duurzame goederen, zoals wasmachines, koffiezetapparaten en stofzuigers, bijna niet meer zelf. Er wordt aanspraak gemaakt op de garantie of men koopt gewoon een nieuw apparaat. Dit komt ook omdat bepaalde producten in prijs zijn afgenomen. Dit kwam ook sterk naar voren in het Trendbox consumentenpanelonderzoek dat we vorig jaar hebben gehouden. Een van de antwoorden op de vraag wat de grootste bedreiging is voor Handyman, was volgens een consument ‘China’. Een originele stofzuigermond van Miele kost onderhand net zoveel als een geheel nieuwe ‘Chinese’ stofzuiger, die veelal worden gekocht bij bouwmarkten of voordeeldrogisterijen.”
Het gehele interview is te lezen in het julinummer van RetailTrends
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Reacties 0