De Nederlandse consument zal snel de hand op de knip houden uit vrees voor de kredietcrisis en de stagnerende economische groei. Dat denkt Dick Boer, bestuursvoorzitter van Albert Heijn en directielid van Ahold. Persbureau Reuters vroeg de topman naar een reactie op winstwaarschuwingen bij branchegenoten als Carrefour, Marks & Spencer en Delhaize.
Boer verwacht dat de Nederlandse consumentenuitgaven in ons land langzamer dalen. Nu merken Nederlandse consumenten nog weinig van de slechte internationale economische ontwikkelingen. Ook zijn in Nederland minder zorgen over de werkgelegenheid dan elders, meent Boer.
Een reactie van consumenten laat echter niet lang meer op zich wachten, vreest de bestuursvoorzitter. “Er komt een moment dat je meer reactie ziet dan vandaag. Zoals meer aandacht voor goedkopere producten en minder variatie.”
De herpositionering van Albert Heijn maakt dat de keten beter is opgewassen tegen de moeilijkere marktomstandigheden. “Huismerken zijn een manier om geld te besparen. Vijftig procent van ons assortiment, inclusief vers, bestaat uit private labels. Zonder vers is dat dertig procent.”
AH-baas waarschuwt voor zuinige consument
Gepubliceerd op 23 juli 2008 om 00:00
Reacties 0