Het gedrag van consumenten in de Verenigde Staten is de laatste tijd drastisch veranderd. De sombere economische situatie zorgt ervoor dat bekende consumententrends zoals convenience en gezondheid plotsklaps niet meer vanzelfsprekend zijn. Prijs, prijs, prijs is het adagium. Is de Nederlandse foodretailmarkt eenzelfde lot beschoren? Saskia Wempe, retail development director bij IRI, analyseert de markt.
Hypotheekcrises en stijgende olie- en grondstofprijzen zijn in de Verenigde Staten dé items die het nieuws beheersen. De kosten van het levensonderhoud stijgen enorm door de duurdere brandstof en voedselprijzen. Eerste levensbehoeften, zoals eieren, babyvoeding, pasta, melk en brood zijn het afgelopen jaar al gauw twintig procent of meer in prijs gestegen. En ook de dure benzine en diesel aan de pomp zorgt ervoor dat het huishoudbudget van de Amerikaanse burgers snel krimpt.
Het gehele verhaal is te lezen in het augustusnummer van RetailTrends. Deze is vanaf donderdag verkrijgbaar. Een jaar- of proefabonnement? Klik hier.
Amerikanen doen bewuster boodschappen
Gepubliceerd op 12 augustus 2008 om 00:00
Reacties 0