Boodschappen doen bij de boerderijwinkel wordt steeds populairder. Consumenten uit verstedelijkte gebieden trekken in toenemende mate naar het platteland om eerlijke producten met een verhaal te kopen.
In 2005 waren er ongeveer duizend boerderijwinkels, maar inmiddels is dat opgelopen tot vijftienhonderd. “Bovendien is het een trend die sterk aan het doorzetten is”, zegt voorzitter Rinus van ’t Westeinde. “Ik zie een toenemende belangstelling voor het product van de boer.”
Naast stedelingen hebben ook de plaatselijke bevolking en in bepaalde regio’s toeristen meer belangstelling voor lokale producten van het platteland.
“Mensen uit de stad vinden het prettig om te weten waar hun product vandaan komt en hoe het is gekweekt. Bij boerderijwinkels kopen ze een eerlijk, ambachtelijk product, waar de boer zelf kan uitleggen hoe het tot stand is gekomen. Daar willen ze wel ietsje meer voor betalen.”
Boeren spelen hier handig op in en in plaats van een bord langs de weg waarop aardappelen en eieren te koop aan worden geboden, investeren boeren nu in een professionele winkel.
Boerderijwinkel in trek
Gepubliceerd op 14 augustus 2008 om 00:00
Reacties 0