De Nederlandse supermarktbranche staat een herpositioneringsgolf te wachten. Eén op de zes ondernemers in de branche verwacht binnen drie jaar een andere formule te voeren, zo blijkt uit het ING Supermarktonderzoek.
Albert Heijn domineert momenteel de Nederlandse markt. ING stelt dat concurrenten via schaalvergroting de leidende positie van AH proberen aan te vallen om groei op lange termijn zeker te stellen.
Voor dit jaar denken de ondernemers een omzetgroei te realiseren van zes procent, nog vrij optimistisch gezien de toenemende terughoudendheid bij de consument. De hogere prijzen van levensmiddelen stuwen daarentegen de omzet. Het ING Economisch Bureau verwacht een omzetgroei voor de supermarktbranche in 2008 van 4,5 procent.
Ruim tachtig procent van de ondervraagde ondernemers geeft aan dat de categorie ‘(koel)vers’ de belangrijkste groeier in het assortiment is. Negentig procent noemt de rol van convenience hierin (zeer) belangrijk.
'Supermarktondernemers wisselen van formule'
Gepubliceerd op 19 augustus 2008 om 00:00
Reacties 0