De traditionele computerwinkel heeft geen bestaansrecht meer. Dat zeggen Sebastiaan Hooft en Brian Speelman in een interview met Twinkle, vakblad voor webwinkeliers. Beide zijn eigenaar van Central Point, een webshop in computers en bijbehorende accessoires.
“Het bestaansrecht van de computerwinkel staat op het spel, zolang geen toegevoegde waarde wordt geboden”, zegt Sebastiaan Hooft aan. “Ze zouden het nog kunnen zoeken in diensten, zoals het installeren van de apparatuur. Software wordt nog nauwelijks in- en doorverkocht, die kun je gewoon downloaden.”
Speelman is ook van mening dat een klant in zijn webwinkel beter wordt geholpen dan in een fysieke formule. “Wij kunnen met onze service veel verder gaan dan een fysieke retailer. Als iemand een notebook koopt in een winkel, dan kan de winkelier nog proberen wat extra accessoires te slijten, maar daarna ziet hij de klant voorlopig niet meer terug. Wij kunnen sowieso meer accessoires aanbieden door onze oneindige schapruimte.”
Daarnaast speelt Central Point in op de ‘lifecycle’ van hun producten. “We doen bijvoorbeeld na anderhalf jaar een aanbieding voor een nieuwe accu en na drie jaar voor een nieuwe notebook. We werken er ook harder voor. Het is hier drukker dan in een winkel.”
‘Computerwinkel verliest bestaansrecht’
Gepubliceerd op 22 augustus 2008 om 00:00
Reacties 0