Nieuwe site koppelt internet aan fysieke winkel

Een nieuwe website laat winkeliers op zoek gaan naar kopers in plaats van andersom. Daarmee draait Vraagwinkel.nl de werkwijze van bekende concurrenten als Marktplaats.nl en eBay totaal om, zo meldt het Algemeen Dagblad.

De deze maand geïntroduceerde site werkt zo: een consument plaatst een advertentie waarin hij bijvoorbeeld een bepaald model lcd-televisie zoekt. De winkelier reageert met een aanbod. De aspirant-koper beslist of hij contact opneemt en op de aanbieding ingaat.

Volgens initiatiefnemer Mello van Kol (34), die momenteel gesprekken voert met ketens als Media Markt, BCC en Belcompany, combineert Vraagwinkel.nl het gemak van internet aan de vertrouwdheid van een fysieke winkel. "Uit onderzoek blijkt dat slechts twee procent van de consumenten dure artikelen via internet wil bestellen. De meesten zijn daar huiverig voor." Via zijn site kan de koper het gewenste item gewoon in de winkel halen. Bovendien hoeft hij niet op zoek.

Maar ook voor de winkelier is er winst. Die hoeft niet half Nederland af te folderen, maar kan gericht klanten benaderen. "Elke ochtend koppelt onze database nieuwe advertenties aan de deelnemende verkopers. Iedere winkelier ziet bij de opening meteen of er nieuwe klanten zijn."

Sinds de website de lucht inging, zijn er al 450 advertenties door aspirant-kopers geplaatst. Daarvan hebben zo'n 200 een reactie opgeleverd. Inmiddels doen zo’n 60 winkeliers mee. Vooral consumentenelektronica en computergames zijn in trek. Vraagwinkel.nl kost bezoekers niets, winkeliers betalen maximaal 199 euro per jaar voor deelname.

Van Kol  bedacht Vraagwinkel.nl door goed naar de concurrentie te kijken. Van Marktplaats.nl leerde hij dat mensen alles, tot wasknijpers toe, in de verkoop zetten. En bij vergelijker Kelkoo.nl kan een aspirant-koper een prijslijst krijgen van ieder gewenst artikel. "Ik heb beiden gecombineerd. Want eigenlijk is het raar dat wanneer jij als consument iets duurs wilt kopen je zelf op zoek moet naar het beste bod."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!