‘Veel te verdienen in wellnessbranche’
Gepubliceerd op 2 september 2008 om 00:00
Dat de aandacht voor gezondheid en vergrijzing toeneemt, is algemeen bekend. Beleggers richten hun pijlen echter vooral op de sickness-industrie, de markt van medicijnen. Dat is jammer, vindt Iris, want de markt die zich richt op het voorkomen van ziektes, is zeker zo interessant. Deze groeit volgens het bureau jaarlijks met meer dan zeven procent.
Binnen de wellness-industrie is de markt voor sportartikelen het grootst, gevolgd door die van gezonde voeding (supplementen, dieetproducten, biologische en natuurlijke voeding). Nederlanders gaven in 2006 rond de 500 miljoen euro uit aan biologische producten. Dat bedrag stijgt met minstens vijf procent per jaar.
Ook met fitness is goed geld te verdienen. In Nederland valt de groei van budgetfitnessscholen enerzijds en premium (dure) clubs anderzijds op. Eind 2006 waren er 32 budgetscholen, nu ligt dat aantal op 120, volgens EFAA, een adviesbureau voor sportcentra. Een paar jaar geleden waren de luxe fitnessscholen op de vingers van één hand te tellen, ondertussen zijn er in Nederland zo’n dertig.
De wellness-markt blijft nog heel veel jaren groeien, stelt het bureau. Zeker in opkomende markten. De vergrijzing is nog maar net begonnen, aandacht voor gezond eten (ook onder jongeren) lijkt bovendien geen voorbijgaande trend.
Reacties 0