‘Veel te verdienen in wellnessbranche’

Beleggers kiezen vaker voor sickness dan voor wellness. Dat valt dinsdag te lezen in dagblad De Pers. Sportkleding, fitnessapparatuur, gezonde voeding en de sauna. Het zijn producten van de wellness-industrie. Een enorme groeimarkt, volgens onderzoeksbureau Iris van Rabobank en Robeco. Maar ook een markt waar beleggers nog nauwelijks interesse in hebben, schrijft Iris in een gisteren gepubliceerd rapport.

Dat de aandacht voor gezondheid en vergrijzing toeneemt, is algemeen bekend. Beleggers richten hun pijlen echter vooral op de sickness-industrie, de markt van medicijnen. Dat is jammer, vindt Iris, want de markt die zich richt op het voorkomen van ziektes, is zeker zo interessant. Deze groeit volgens het bureau jaarlijks met meer dan zeven procent.

Binnen de wellness-industrie is de markt voor sportartikelen het grootst, gevolgd door die van gezonde voeding (supplementen, dieetproducten, biologische en natuurlijke voeding). Nederlanders gaven in 2006 rond de 500 miljoen euro uit aan biologische producten. Dat bedrag stijgt met minstens vijf procent per jaar.

Ook met fitness is goed geld te verdienen. In Nederland valt de groei van budgetfitnessscholen enerzijds en premium (dure) clubs anderzijds op. Eind 2006 waren er 32 budgetscholen, nu ligt dat aantal op 120, volgens EFAA, een adviesbureau voor sportcentra. Een paar jaar geleden waren de luxe fitnessscholen op de vingers van één hand te tellen, ondertussen zijn er in Nederland zo’n dertig.

De wellness-markt blijft nog heel veel jaren groeien, stelt het bureau. Zeker in opkomende markten. De vergrijzing is nog maar net begonnen, aandacht voor gezond eten (ook onder jongeren) lijkt bovendien geen voorbijgaande trend.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!