Carrefour Belgie verbetert resultaten
Gepubliceerd op 7 september 2004 om 00:00
Supermarktketen Carrefour boekte in 2003 in Belgie een omzet van 5,116 miljard euro, 3,7% meer dan het jaar daarvoor. De winst kwam uit op 12 miljoen euro. Dat is een forse verbetering ten opzichte van het jaar 2000, toen nog een bedrijfsverlies werd geleden van 50 miljoen euro. In 2000 nam Carrefour de Belgische marktleider GB over. De GB-keten kampte destijds met een grijs imago, ontevredenheid bij de klanten en stakingen. Carrefour stelde een nieuwe directeur aan en ontketende een prijzenoorlog met concurrent Colruyt. Het prijsverschil met Colruyt daalde van 10% tot amper 4%. Als gevolg daalden echter ook de marges van 20% tot 16% in 2003. Daardoor ging ook de rentabiliteit onlaag en moesten er maatregelen genomen worden om de kosten te beperken. De kosten vormen nu 17,1% van de omzet, tegen 21% in 1999. Toch gaat het nog niet goed met Carrefour in Belgie. Volgens onderzoeksbureau Market Map krimpt het marktaandeel van de Carrefour-hypermarkten. Daarnaast geven franchisenemers de voorkeur aan de formule van AD Delhaise boven die van Super GB Partner. Verder is de rentabiliteit slechts 0,3%, tegen 4,6% van de hele Carrefour-groep.
Reacties 0