Merkenpiraterij kost bedrijven 35 miljard euro

Europese fabrikanten van consumptiegoederen lijden door product- en merkenpiraterij jaarlijks een meetbare schade van ongeveer 35 miljard euro. Dat is ongeveer twee procent van hun totale jaarlijkse omzet. Dit blijkt maandag uit een studie van accountants- en advieskantoor Ernst & Young.

Volgens schattingen van de ondervraagde bedrijven ontwikkelt de illegale handel in namaakartikelen zich tot een ernstige bedreiging. Douaneambtenaren van de EU-landen hebben vorig jaar meer dan 79 miljoen stuks gekopieerde en vervalste producten in beslag genomen. Dat aantal zal naar verwachting verder gaan toenemen, verwacht Ernst & Young.

Het vervalsen van producten gebeurt allang niet meer alleen in de segmenten kleding, accessoires, cosmetica en lichaamsverzorging. De productpiraterij houdt zich in toenemende mate bezig in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie. In deze productgroepen is tot nu toe al de helft van alle producerende bedrijven wel eens met vervalsingen geconfronteerd, zo blijkt uit het onderzoek.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!