Europese fabrikanten van consumptiegoederen lijden door product- en merkenpiraterij jaarlijks een meetbare schade van ongeveer 35 miljard euro. Dat is ongeveer twee procent van hun totale jaarlijkse omzet. Dit blijkt maandag uit een studie van accountants- en advieskantoor Ernst & Young.
Volgens schattingen van de ondervraagde bedrijven ontwikkelt de illegale handel in namaakartikelen zich tot een ernstige bedreiging. Douaneambtenaren van de EU-landen hebben vorig jaar meer dan 79 miljoen stuks gekopieerde en vervalste producten in beslag genomen. Dat aantal zal naar verwachting verder gaan toenemen, verwacht Ernst & Young.
Het vervalsen van producten gebeurt allang niet meer alleen in de segmenten kleding, accessoires, cosmetica en lichaamsverzorging. De productpiraterij houdt zich in toenemende mate bezig in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie. In deze productgroepen is tot nu toe al de helft van alle producerende bedrijven wel eens met vervalsingen geconfronteerd, zo blijkt uit het onderzoek.
Merkenpiraterij kost bedrijven 35 miljard euro
Gepubliceerd op 16 september 2008 om 00:00
Reacties 0