Het Amerikaanse merkenconcern Sara Lee heeft de twee sterkste A-merken van Nederland in handen. Douwe Egberts en Pickwick voeren net als vorig jaar de ranglijst voor toonaangevende merken in de supermarkt aan. Dit komt naar voren uit een onderzoek van Gfk in opdracht van vakblad Foodmagazine.
GfK legde een panel van zesduizend consumenten en een panel van supermarktondernemers vijftig A-merken voor, die terug te vinden zijn in de supermarkt. Winkeliers en consumenten bepalen samen het succes van een merk. De eerste door het bijvoorbeeld op een goede plek in zijn supermarkt te stallen. En de klant moet het uiteindelijk kopen en voor de omzet zorgen.
Gfk vindt de mening van consumenten belangrijker. Hun stem heeft een zwaarte van tachtig procent op de uiteindelijke lijst. De mening van de winkelier telt voor de resterende twintig procent mee.
Voordat ze hun mening gaven ging Gfk eerst na wat consumenten het belangrijkste vinden wat betreft merken. Producten moeten vooral van 'goede kwaliteit zijn', een 'goede prijskwaliteitsverhouding hebben' en 'betrouwbaar zijn'. Voor winkeliers gelden andere criteria. Zij vinden leveringsbetrouwbaarheid, rendement en de aanbiedingen of acties die een merk biedt het meest doorslaggevend.
Douwe Egberts bleek bij de consument zeer hoog te scoren op betrouwbaarheid en kwaliteit en eindigde mede daardoor onbedreigd bovenaan.
Imago merken (80 procent consument/ 20 procent winkelier)
1. Douwe Egberts (7,19)
2. Pickwick (7,13)
3. Verkade (7,07)
4. Honig (7,06)
5. Conimex (7,01)
6. Mona (6,97)
7. Ola (6,91)
8. Unox (6,91)
9. Bolletje (6,89)
10. Nivea (6,88)
Douwe Egberts en Pickwick favoriet
Gepubliceerd op 17 september 2008 om 00:00
Reacties 0