‘Hef reclameverbod babyvoeding op’

Het wettelijk reclameverbod voor flesvoeding voor baby’s jonger dan zes maanden moet worden afgeschaft. Daarvoor pleit de VVD in de Tweede Kamer, meldt het Algemeen Dagblad.

Het reclameverbod is bedoeld om borstvoeding te stimuleren. “Een duidelijk voorbeeld van doorgeslagen betutteling en regelzucht”, vindt VVD-Kamerlid Halbe Zijlstra. “Alsof moeders de keuze of ze hun kind borst- of flesvoeding geven laten afhangen van de vraag of flesvoeding in de aanbieding is.”

Reclame maken voor opvolgmelk is wel toegestaan. Fabrikanten en winkelketens adverteren dan ook alleen met dat product. Daarmee is Nederland overigens minder streng dan de internationale voorschriften van de Wereldvoedselorganisatie WHO. Die verbiedt reclame voor alle moedermelkvervangende producten, dus ook opvolgmelk.

Het pleidooi maakt overigens weinig kans. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil het verbod handhaven. Daarnaast wil minister Klink (Volksgezondheid) het geven van borstvoeding verder stimuleren. “Dat heeft niets met betutteling te maken”, zegt Esmé Wiegman van de ChristenUnie. “Moedermelk is gezonder. Vrouwen haken snel af, bijvoorbeeld omdat hun werkgever onvoldoende meewerkt aan hun recht om te kolven. Collega’s kijken hen vaak scheef aan.’’

Op dit moment geeft 25 procent van de moeders na zes maanden nog borstvoeding. De Kamer wil dat verhogen naar 40 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!