Succes reclame is niet afhankelijk van aantal contacten
Gepubliceerd op 7 september 2004 om 00:00
Mediabureau BrandConnection stelt dat het bereik van een bepaalde reclame-uiting niet (direct) afhankelijk is van het aantal campagnecontacten, zoals wordt aangenomen. Volgens het bureau werkt een reclame meteen of nooit meer. BrandConnection heeft deze theorie ontwikkeld na eigen trackingonderzoek en getest op 33 campagnes van 15 merken. Daarnaast liet BrandConnection om de opvatting te staven in eigen beheer een onderzoek doen naar tv-kijkgedrag. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat commercials over het algemeen als zeer saai worden gezien, omdat er te veel van zijn en ze te vaak worden herhaald. Bovendien bekijken tv-kijkers een commercial 1 keer aandachtig waarna een oordeel wordt gevormd. Strategy director Paola Cassone, die jarenlange internationale media-ervaring heeft met merken als Unilever, Nestle, Coca-Cola en Sara Lee, heeft het BrandConnections `Media Effectiveness Model` ontwikkeld. Nederlandse klanten reageren nogal angstig op het feit dat ze niet zoveel grp`s in een week nodig hebben. In de Verenigde Staten zijn deze nieuwe matigingsinzichten al veel langer gangbaar.
Reacties 0