Jaarresultaten 2004 Laurus N.V.: Verlies in moeilijk jaar

Harry Bruijniks, voorzitter Hoofddirectie Laurus N.V.: ‘Onder invloed van de economische recessie en de in oktober 2003 ingezette prijzenslag kwam de groei van de Nederlandse levensmiddelenbranche in 2004 geheel tot stilstand. Nadat 2003 weer een voorzichtig herstel van rendement had laten zien, werd 2004 voor Laurus een jaar van verlies. Bij de aankondiging van de emissie in het vierde kwartaal maakten we al de oorzaken van dit verlies bekend. De ontwikkeling van de gezamenlijke identieke consumentenomzet van de winkelformules was negatief. Vanuit het perspectief van herstel op langere termijn was 2004 echter zeker geen verloren jaar. Voortvarend werd gewerkt aan de noodzakelijke vernieuwing van de winkelformules Edah, Konmar en Super de Boer. In de tweede helft van 2004 werden 40 Edah Lekker & Laag-winkels geopend. Eind oktober 2004 openden de eerste Refresh-winkels van Super de Boer. Voorts wordt in week 16 2005 in Hoogvliet de eerste pilotwinkel van de vernieuwde Superstore-formule geopend. De uitgifte in november 2004 van nieuwe aandelen voorzag Laurus van voldoende eigen vermogen en financiële middelen om het formulevernieuwingsproces in 2005 en daarna versneld gestalte te kunnen geven. Daarnaast ligt de focus dit jaar op behoud en waar mogelijk vergroting van omzet. Naast de formulevernieuwing is de verbetering van de winkeloperatie hierin een belangrijke factor. Laurus voerde in 2004 een aantal ingrijpende reorganisaties uit waardoor de kostenstructuur aanzienlijk verbeterde. Als gevolg hiervan kon een deel worden gecompenseerd van het margeverlies dat de prijzenslag met zich meebracht. Ter verbetering van de logistieke infrastructuur in West-Nederland investeert Laurus in 2005 en 2006 een bedrag van circa € 50 miljoen in een nieuw distributiecentrum.’ De geconsolideerde netto-omzet in 2004 bedroeg € 3,5 miljard. Dit is een aanzienlijke daling ten opzichte van 2003 (€ 4,1 miljard). Het aandeel in de netto-omzet van de Belgische activiteiten bedroeg in 2004 nog slechts € 23 miljoen. In 2003 was dit € 229 miljoen. De teruggang in Nederland is voornamelijk het gevolg van prijsverlagingen en een forse daling van de verkoopvolumes. Het geconsolideerde bruto-omzetresultaat daalde van 19,3% in 2003 naar 18,8% in 2004. Het geconsolideerde bedrijfsresultaat over 2004 was € 115 miljoen negatief tegenover € 27 miljoen positief in 2003.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!