Zuid-Limburgers winkelen graag buiten eigen regio

Consumenten uit Zuid-Limburg en omliggende regio`s geven jaarlijks zo`n 1,26 miljard euro uit aan niet-dagelijkse boodschappen in winkels buiten de eigen regio. Dat blijkt uit onderzoek verricht in opdracht van de Provincie Limburg, de Kamer van Koophandel Zuid-Limburg en de gemeenten Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen. Van de in het onderzoeksgebied wonende consumenten gaat 87% wel eens buiten de eigen regio winkelen. Gemiddeld komt 24% van de bestedingen aan niet-dagelijkse goederen terecht bij winkels buiten de eigen regio, wat neerkomt op 590 euro per persoon per jaar. De onderzoekers signaleerden dat consumenten uit Belgische en Duitse grensregio`s evenveel geld spenderen in Zuid- en Midden-Limburg dan andersom. Vooral het centrum van Maastricht profiteert van de bestedingen van consumenten die van buiten de stadsregio komen. Duitsers geven buiten de eigen regio het meeste geld uit aan winkelen, de Nederlandse consument het minst. Verder gaat de Belg vooral naar markten over de grens, brengt de Duitser veelal een bezoek aan horeca of familie en vrienden. Als belangrijkste bezoekmotief noemen de meeste consumenten recreatief winkelen, gevolgd door het doen van gerichte aankopen en marktbezoek.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!