Het gaat de Nederlandse webwinkeliers voor de wind. In de eerste helft van 2008 is de omzet van online winkelen gestegen naar 2,3 miljard euro. Dit is een groei van 24 procent ten opzichte van de eerste helft van 2007.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen dat door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org wordt gehouden.
"De groei van 24 procent van online consumentenbestedingen is fors en opvallend, zeker in deze onzekere economische tijden", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Hij geeft aan dat het dalende algemene consumentenvertrouwen en de kredietcrisis voor de thuiswinkelbranche tot zover juist vooral positieve gevolgen heeft gehad.
“De online thuiswinkelmarkt groeit in de eerste helft van 2008 minder hard dan voorgaande jaren”, stelt Frank Sibbel van Blauw Research. Hij geeft aan dat het aantal online kopers minder hard stijgt, waardoor marktgroei wordt geremd. Sibbel geeft bovendien aan dat de stijging in het gemiddeld aantal bestellingen per online koper afneemt ten opzichte van voorgaande jaren.
Desondanks is de groei van de online thuiswinkelmarkt bijna negen keer groter dan de omzetgroei van de reguliere detailhandel, die 2,7 procent bedroeg. Met 2,3 miljard voor de eerste helft van dit jaar zal de branche voor 2008 als geheel hoogstwaarschijnlijk boven de 5 miljard omzet uitkomen.
Omzet e-tailers in de lift
Gepubliceerd op 3 oktober 2008 om 00:00
Reacties 0