Medewerkers binnen de Nederlandse detailhandel kunnen hun borst maken. Dat zegt econoom Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in gratis dagblad De Pers naar aanleiding van de kredietcrisis. Afgeschrikt door het slechte nieuws houden Nederlanders hun hand vaker op de knip. Ze stellen de aanschaf van een televisie of wasmachine uit en eten thuis in plaats van uit, en dat gaat banen kosten, aldus Vergeer.
De Nederlandse arbeidsmarkt staat er prima voor, met een historisch lage werkloosheid (nog geen vier procent) en een bijna-record aan vacatures (240 duizend). Maar de voortekenen zijn ongunstiger dan ze in jaren geweest zijn, waarschuwt de econoom.
Zo zijn banken steeds benauwder om geld uit te lenen en zijn de voortekenen bij de tweede belangrijke indicator, de uitzendbranche, slecht. De groei binnen de sector is eruit. Als het economisch minder gaat, merken uitzendbureaus dat als eerste, omdat organisaties eerst op tijdelijke krachten bezuinigen.
De Monster Employment Index, die maandelijkse de online vacatures in Nederland telt, bevestigt de voortekenen, schrijft De Pers. De daling in het vacatureaanbod wordt sinds het begin van de zomer steeds sterker.
‘Banen retail op de tocht door kredietcrisis’
Gepubliceerd op 3 oktober 2008 om 00:00
Reacties 0