Meisjes vragen om speelgoed voor hogere leeftijdscategorie

Meisjes willen het liefst speelgoed dat eigenlijk bestemd is voor een wat oudere leeftijdsgroep. Of, zoals trendgoeroe Faith Popcorn het formuleert, 9 jaar nu is wat 10 jaar geleden 14 was. Zo zijn meisjes tussen de 3 en 8 jaar nu de grootste groep afnemers van kinderspeelgoed geworden, terwijl wat oudere meiden voor meer volwassen lijkende artikelen kiezen. Kleine meisjes willen Barbie en wat oudere meisjes Bratz en iPod. Deze leeftijdscompressie betekent dat de levenscyclus van een meidenmerk nog maar 10 tot 24 maanden bedraagt. Fabrikanten moeten ervoor zorgen voortdurend klaar te staan met een nieuwe hype. Wat dat betreft lijkt speelgoed op de mode-industrie. Sommige fabrikanten grijpen dan ook terug op poppen die populair waren toen de moeders van de huidige meisjes kind waren. Een alternatief zijn producten als American Idol Barbie, maar volgens sommige analisten vormen niches de meeste kansen voor een productcategorie. Barbie was 20 jaar geleden onaantastbaar. In 2004 daalde de verkoop echter met 15%. Steeds jongere meisjes willen de hippe, coole poppen waar hun oudere zusjes mee spelen. Bovendien krijgen meisjes meer belangstelling voor techniek.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!