Nederland telt ongeveer 675 tuincentra, die volgens cijfers van het HBD ieder per jaar zo’n 1,5 miljoen euro omzet draaien. Op de gemiddelde kassabon staat een bedrag van dertig euro. Ook de jaaromzet per vierkante meter verkoopvloeroppervlakte (vvo) ligt ver beneden het niveau van andere retailers. Bij tuincentra ligt dat op zevenhonderd euro per vierkante meter, terwijl het bij bouwmarkten al snel zo’n zeventienhonderd euro is. Toenemende schaalvergroting en investeringen gaan ook nog eens zorgen voor een toename van de huisvestingskosten. Hoogste tijd dus voor verhoging van de conversie. Tijd voor vollere karren en langere kassabonnen.
De relatief lage omzet wordt deels bepaald door de weersafhankelijkheid en het sterke seizoenskarakter van het assortiment. In het voorjaar kennen tuincentra hun grote verkooppiek. De laatste jaren hebben ze zich ook weten te ontwikkelen tot een category leader in kerstdecoratie. De rest van het jaar kent een gemiddeld tuincentrum een hoge overcapaciteit. Ze zijn onvoldoende in staat de klant meer dan twee keer per jaar binnen te halen. Vooral tijdens de eerste dagen van de week heerst er rust. In Engeland zijn tuincentra op woensdag echter de pretparken voor de ‘grey pound’ geworden. Letterlijk busladingen bejaarden en vrouwenclubjes worden voorgereden bij Wyevale of Dobbies voor een dagje uit in het ‘garden centre’. Deze busgasten zullen echter geen kofferbak volladen en het is ook zeker niet de oplossing voor het toch enigszins stoffige imago van tuincentra.
Het gehele artikel is te lezen in het oktobernummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
Een kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Het tuincentrum: 5x kans
Gepubliceerd op 14 oktober 2008 om 00:00
Reacties 0