Lois-spijkerbroeken ter ziele

Na bijna vijftig jaar houdt spijkerbroekfabrikant Lois op te bestaan. Het familiebedrijf uit de buurt van het Spaanse Valencia heeft aangekondigd definitief te sluiten. De sinds 2004 geleden verliezen zijn te groot geworden en de 350 werknemers zullen binnenkort op straat komen te staan, zo meldt het Algemeen Dagblad.

Geen Nederlandse veertiger of vijftiger die in de jaren zeventig níet in een Lois-spijkerbroek heeft gelopen. Winkels gaven bij het kopen van een broek een poster weg met een beroemde band of zanger in Lois-kleding. En op school had je Lois-agenda’s in heuse spijkerstof of –kleuren.

Lois was in die jaren ’70 één van de vier groten op ook de Nederlandse markt. Over heel Europa genomen was het zelfs het best verkopende jeans-merk. Een opvallende prestatie voor het textielbedrijfje van de familie Sáez Merino temidden van de giganten Levi’s, Lee en Wrangler, die nog altijd bestaan.

De groeiende Amerikaanse concurrentie in de jaren tachtig en, in het laatste decennium, de import van de Chinese textielgiganten hebben Lois uiteindelijk de das om gedaan. De familie Sáez was er altijd trots op dat hun spijkerbroeken in Spanje werden gemaakt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!