Consument heeft geen probleem met gemanipuleerd voedsel

Consumenten hebben er geen problemen mee voedsel te kopen dat genetisch versleuteld is. Dat is de conclusie van een groot Europees onderzoek dat in Nederland is uitgevoerd door de Technische Universiteit (TU) Delft.

Tweederde van de Nederlandse consumenten kijkt niet op het etiket van eten om te controleren of het gemanipuleerd is. Alleen een kleine minderheid controleert de aankopen in de supermarkt. In de rest van de onderzochte landen reageren burgers net zo stoïcijns op gemanipuleerd voedsel, vooral slaolie en margarine.

“Deze studie toont aan dat de meesten niet bewust genetisch gemanipuleerde voedingsmiddelen negeren in de supermarkt, wat mensen ook zeggen in opiniepeilingen”, reageerde projectleider professor Vivian Moses van het Londense Kings College. Het onderzoek duurde twee jaar en werd gehouden in tien Europese landen.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is blij met de uitkomsten van het onderzoek. “Het toont aan dat de consument zich rationeel toont en zich niet bang laat maken door emotionele discussies van de fanatieke tegenstanders”, aldus een woordvoerster van de supermarktkoepel.

De Nederlandse supermarkten zijn jaren geleden als eerste begonnen om de consument goed te informeren via het etiket door op de huismerken te vermelden of er een genetisch gemodificeerd ingrediënt in het productieproces is gebruikt, ook al is het niet meer aantoonbaar in het eindproduct (bronetikettering). Later is deze werkwijze overgenomen door de overheid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!