‘Minder Starbucks, minder recessie’
Gepubliceerd op 22 oktober 2008 om 00:00
Starbucks en het Amerikaanse kapitalistische systeem hadden beide een goed idee en gingen er, gedreven door de Amerikaanse huizenmarktbubble, te ver mee. Bij Starbucks was het goede idee luxe koffie, op Wall Street het doorverkopen van leningen, stelt Slate-auteur Daniel Gross.
In het geval van Starbucks leidde het tot een idioot aantal koffiewinkels waar ze niet alleen koffie, maar ook allerlei soorten broodjes, cd's en snacks gingen verkopen. Op Wall Street ging het mis met de subprime hypotheken.
De theorie: het hebben van een groot aantal Starbucks-fillialen is een goede indicator van de verbondenheid met het Amerikaanse kapitalisme, dat de oorzaak is van de kredietcrisis. Daarnaast is het ook een teken dat een land bereid is om zijn eigen cultuur, vaak ook met koffiehuizen, op te offeren voor de Amerikaanse.
Lees hier het Slate-artikel: Will Your Recession Be Tall, Grande, or Venti?
Reacties 0