‘Minder Starbucks, minder recessie’

Nederland is minder kwetsbaar voor een recessie, omdat wij slechts drie Starbucks fillialen hebben. De Amerikaanse opiniërende website Slate legde een verband tussen het aantal Starbucks-fillialen en de verliezen die een land lijdt in de kredietcrisis en vond een verband, aldus Z24.

Starbucks en het Amerikaanse kapitalistische systeem hadden beide een goed idee en gingen er, gedreven door de Amerikaanse huizenmarktbubble, te ver mee. Bij Starbucks was het goede idee luxe koffie, op Wall Street het doorverkopen van leningen, stelt Slate-auteur Daniel Gross.

In het geval van Starbucks leidde het tot een idioot aantal koffiewinkels waar ze niet alleen koffie, maar ook allerlei soorten broodjes, cd's en snacks gingen verkopen. Op Wall Street ging het mis met de subprime hypotheken.

De theorie: het hebben van een groot aantal Starbucks-fillialen is een goede indicator van de verbondenheid met het Amerikaanse kapitalisme, dat de oorzaak is van de kredietcrisis. Daarnaast is het ook een teken dat een land bereid is om zijn eigen cultuur, vaak ook met koffiehuizen, op te offeren voor de Amerikaanse.

Lees hier het Slate-artikel: Will Your Recession Be Tall, Grande, or Venti?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!