Supermarktklanten kopen ongeveer 35 procent van hun boodschappen ongepland. Bijna 25 procent van de aankopen geschiedt volledig impulsief, voor de overige tien procent wordt pas op de winkelvloer voor een ander merk gekozen. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK Panel Services, meldt supermarktvakblad Distrifood.
Chocolade, gebak, candybars en bloemen scoren bovengemiddeld op impuls. Brood, sigaretten, honden- en kattenvoer en melk vrijwel niet. Promoties spelen een doorslaggevende rol, zo onderzocht GfK.
Vomar- en Dekamarktklanten zijn het makkelijkst te verleiden, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna de helft van de Vomar-klanten verlaat regelmatig de winkel met actieproducten waarvan de aankoop niet gepland was, tegen 44 procent van de Dekamarkt-klanten. Ook klanten van de Albert Heijn zitten met 38 procent nog boven het gemiddelde. Discounter Lidl sluit met 12 procent de rij.
Eén op drie artikelen ongepland gekocht in super
Gepubliceerd op 22 oktober 2008 om 00:00
Reacties 0