Nederlandse jongeren zijn goed op de hoogte van de verschillende alcoholmerken. In de leeftijdsgroep 12-15 jaar noemen jongeren gemiddeld vijf biermerken en twee merken van sterke drank of mixdranken. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Twente in samenwerking met Stichting Alcoholpreventie Stap, meldt Adformatie op zijn website.
De ruim duizend ondervraagde kinderen kennen in totaal maar liefst 147 verschillende alcoholmerken. Ook de logo’s en slogans van alcoholproducenten blijken goed bekend te zijn bij jongeren.
Esther van den Wildenberg, coördinator Monitoring Alcoholmarketing van STAP: "Merkbekendheid bij jongeren hangt samen met alcoholgebruik. Beperking van alcoholreclame zal daarom bij kunnen dragen aan het tegengaan van alcoholgebruik op jonge leeftijd."
Als specifiek gevraagd wordt naar biermerken en andere alcoholmerken noemen jongeren gemiddeld vijf biermerken en twee andere drankmerken. Heineken is met een bekendheid van 92 procent het meest genoemde biermerk onder jongeren, gevolgd door Amstel (67 procent) en Grolsch (64 procent). Van de andere drankmerken wordt Bacardi door bijna de helft van alle jongeren genoemd.
Jongeren kennen alcoholmerken goed
Gepubliceerd op 24 oktober 2008 om 00:00
Reacties 0