Omzetgroei Albert Heijn remt af

Albert Heijn heeft in het derde kwartaal de omzetgroei zien afremmen, maar de supermarktketen blijft boven verwachting presteren. Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde omzetcijfers door moederconcern Ahold.

De omzet voor Albert Heijn kwam in het derde kwartaal uit op twee miljard euro. Dit is inclusief de recent overgenomen C1000-winkels van supermarktconcern Schuitema. De identieke omzetgroei, waarbij gekeken wordt naar de omzet van exact dezelfde winkels in een vergelijkbare periode, kwam uit op 8,3 procent, minder dan de 11,8 procent die de marktleider in Nederland in het tweede kwartaal realiseerde. De groei is wel hoger dan verwacht. Marktonderzoekers voorspelden een groei van zeven procent.

De totale omzet voor Ahold kwam in het derde kwartaal uit op 5,8 miljard euro, 3,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzetgroei tegen constante wisselkoersen kwam uit op 7,6 procent. Veertien door persbureau Reuters gepolste analisten gingen uit van een omzet van 5,67 miljard euro.

Ahold liet weten onder de huidige turbulente economische omstandigheden in staat te zijn geweest zich aan te passen en solide resultaten te hebben behaald door het verbeteren van het aanbod. Wel zegt het bedrijf 'alert te blijven en te zullen inspelen op eventuele wijzigingen in het gedrag van consumenten en concurrenten'.

In de VS, waar Ahold iets meer dan de helft van zijn omzet vandaan haalt, trekken de omzetten aan als gevolg van prijsverlagingen. De gepresenteerde resultaten overtroffen de verwachting van de meeste analisten. De keten Stop&Shop/Giant-Landover boekte een omzet van 3,9 miljard dollar. De identieke omzet exclusief benzineverkopen van Stop&Shop steeg met 3,8 procent en die van Giant-Landover met 0,6 procent. Analisten gingen uit van een omzet van 3,8 miljard dollar.

Ook Giant-Carlisle behaalde een hogere omzet dan verwacht. Klanten rekenden voor 1,1 miljard dollar aan boodschappen af. De identieke omzetgroei kwam uit op 5,4 procent exclusief benzineverkopen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!