Meer diefstallen in Europese winkels

Er wordt meer gestolen in Europese winkels. De Global Retail Theft Barometer (diefstalbarometer), de grootste wereldwijde studie naar winkeldiefstal en derving in de retailsector, onthult dat de Europese daling van de afgelopen jaren definitief voorbij is. Dat meldt beveiligingsleverancier voor de retail Checkpoint woensdag in een persbericht.

Hoewel de derving op omzet in 2008 wereldwijd daalde met 1,5 procent ten opzichte van 2007, steeg de derving in Europa voor het tweede jaar op rij met respectievelijk 1,6 procent en 0,8 procent. Dat cijfer zal gezien het huidige economische klimaat de komende jaren waarschijnlijk niet dalen. Investeringen in beveiliging en preventie zullen een grote rol spelen om het margeverlies door derving in de retailsector te beperken, aldus de onderzoekers.

De diefstalbarometer onderstreept dat derving een maatschappelijk probleem is op mondiaal niveau. Niet alleen de retailer, maar ieder individu draait op voor de kosten van winkeldiefstal. Wereldwijd betaalt elk gezin een som van 157 euro extra per jaar op zijn aankopen. Derving en preventie kost elk Nederlands gezin in 2008 175,17 euro, tegenover 166,20 euro in 2007.

Dat bedrag zal gezien de huidige economische omstandigheden de komende jaren waarschijnlijk nog toenemen,stelt Checkpoint. Investeringen in beveiliging en preventie spelen dan ook een belangrijke rol om margeverlies en de maatschappelijke kosten van diefstal te beperken.

De top-10 van meest gestolen producten in Europa wijzigde niet ten opzichte van 2007. De diefstalbarometer verduidelijkt wel dat Europese retailers meer producten beveiligen dan vorig jaar – 65,5 procent van de meest gestolen producten ten opzichte van 61,5 procent vorig jaar. Dit betekent echter wel dat 34,5 procent van de diefstalgevoelige producten onbeveiligd blijft. Er is dus nog voldoende ruimte voor verbetering.

De meest gestolen producten in Europa zijn:

1. alcoholische dranken
2. schoonheids- en huidverzorgingsproducten
3. dameskleding
4. parfums en dure lotions
5. scheermesjes
6. dvd’s en cd’s
7. kinderkleding
8. accessoires
9. design- of merkproducten
10. dure en gespecialiseerde voeding (vlees, kaas, zeevruchten)

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!