Huismerken vieren hoogtij

De Nederlandse supermarkten verkopen in toenemende mate huismerken. Geschat wordt dat momenteel zo’n 25 procent van de omzet uit de verkoop van huismerken bestaat, zo schrijft De Telegraaf vandaag. “Deze trend zal nog wel even doorgaan, totdat ongeveer de dertig procent wordt bereikt”, verwacht Laurens Sloot, directeur van de EFMI Business School, die recent een onderzoek naar huismerken publiceerde.

Huismerken worden steeds populairder doordat ze een zeer prominente plek op de schappen hebben gekregen, maar ook doordat de producten een inhaalslag hebben gemaakt op kwaliteitsgebied. “Voor de supermarkten is dit aantrekkelijk, want ze pakken op deze producten veel hogere bruto winstmarges dan op de gerenommeerde A-merken.”

Volgens Gerard Rutte, adviseur van diverse A-merken en directeur van Uwsupermarkt.nl, laten de fabrikanten zich door de supermarkten naar de slachtbank leiden. “Terwijl de grootgrutters heel innovatief handelen, blijven de fabrikanten lekker in hun luie stoel achterover leunen, in plaats van actie te ondernemen. Waarom komen ze bijvoorbeeld niet met een zegeltjesspaarsysteem voor A-merken?”, vraagt Rutte zich af.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!