Tijdschriften vertonen steeds vaker crossmediale trekjes. Ze zijn niet alleen meer van papier maar worden crossmediale merken. Oplagecijfers laten zien dat de markt stabiel is, het aantal abonnementen stijgt en steeds meer lezers weten ook de online versies van tijdschriften te vinden.
Papieren media krijgen het steeds moeilijker door de concurrentie van internet en andere mobiele nieuwsdragers, dus is het opvallend te noemen dat deze branche zich handhaaft. “Wat de crisis gaat doen voor de tijdschriftenbranche is nog niet te zeggen”, zegt Harriët Schrier, secretaris van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV). “De oplagecijfers van het derde kwartaal zijn nog niet bekend. Wel is de invloed op de advertentiemarkt duidelijk, bestedingen aan advertenties lopen terug.”
Tijdschriften worden volgens Schrier steeds meer crossmediale concepten. “Dit is de toekomst. Een tijdschrift moet een merk zijn, compleet met internetsite en events. Zo heeft Libelle een zomerweek en Margriet een winterfair.”
Tijdschrift wordt merk
Gepubliceerd op 18 november 2008 om 00:00
Reacties 0