TomTom wil merk blijven

TomTom wil voorkomen dat zijn merknaam een soortnaam wordt, zoals eerder gebeurde met 'walkman' en 'spa'. De nieuwe 'iPill' van Philips, werd deze week omschreven als ‘een efficiënte pil die dankzij een ingebouwde tomtom precies weet op welke plek hij moet zijn’. En dat voldoet niet aan de ‘richtlijnen voor het juiste gebruik van het merk TomTom’, schrijft Jacob Eisenberg van TomTom.

Volgens hem heeft het bedrijf ‘het exclusieve recht het gebruik van de merknaam door derden te verbieden, ook wanneer dit gebruikt wordt in nieuwsberichten. Elke variatie op het merk TomTom is schadelijk, omdat het daardoor soortnaam wordt’.

TomTom stelt daarom richtlijnen over hoe het merk wel of niet gebruikt mag worden. “Indien u refereert aan navigatiesystemen in zijn algemeenheid kunt u geen gebruik maken van het merk TomTom. U zult gebruik moeten maken van de soortaanduiding 'autonavigatiesysteem', 'satnav' of 'gps'”, aldus Eisenberg

Het merkrecht geldt alleen in het economisch verkeer. Bedrijven kunnen niet bepalen hoe er over hen wordt gesproken of geschreven. Zulke voorschriften staan op gespannen voet met de persvrijheid. “Het lijkt me lastig op basis van het merkrecht af te dwingen hoe een medium over je publiceert”, zegt Bas Kist van merkenbureau Shieldmark Zacco. De merkendeskundige vermoedt dat TomTom aan een dossier werkt. “In de wet staat dat als je merk soortnaam wordt en je daartegen niet optreedt, je de merkrechten kwijtraakt. Dan kan iedereen het gebruiken.”

Voor TomTom lijkt de strijd een verloren zaak. Het woord 'tomtom', zonder hoofdletters, staat al jaren in het Groene Boekje en is daarmee deel van de Nederlandse taal.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!