Consument verlaat intermediair bij schadeverzekeringen

Intermediairs verliezen terrein bij schadeverzekeringen. Uit het Totaal Onderzoek Financiele diensten (TOF) blijkt dat intermediairs worden ingeschakeld bij 40% van alle schadeverzekeringen van particuliere huishoudens. Tien jaar geleden was dit nog bij meer dan 50%. Het intermediair heeft nog slechts een aandeel van 31% in de nieuwe productie van schadeverzekeringen. Assurantietussenpersonen hebben traditioneel een betere positie dan de directe concurrenten. Het kantoor is vaak midden in het werkgebied gevestigd en veel (potentiele) klanten kennen de assurantietussenpersoon persoonlijk. Het internet is daarentegen juist in opkomst. In dezelfde periode steeg het marktaandeel van het directe kanaal, waar internet deel van uitmaakt, van 25 naar 33%. De toegenomen internetpenetratie is hier vermoedelijk de oorzaak van. Een internetaansluiting is inmiddels in 75% van de Nederlandse huishoudens te vinden. De Nederlandse consument wordt steeds kritischer en zoekt het liefst zelf alles uit. Ook op de markt voor levensverzekeringen neemt het marktaandeel van intermediairs af. Het marktaandeel op de hypotheekmarkt neemt daarentegen toe.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!