Nederlandse winkeliers passen nauwelijks datamining toe. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente, in opdracht van business intelligence leverancier E-mergo, meldt Computable.nl. Winkelketens beschikken over veel gegevens, maar gebruiken deze nauwelijks. Ze registreren alles wat de klant koopt, aldus Corneel Hindriks, die het onderwerp onderzocht in het kader van een afstudeeronderzoek.
"Aankoopgegevens worden gekoppeld aan adresgegevens en bedrijven weten zo precies wie wat koopt. Vaak wordt die informatie alleen gebruikt voor standaard rapportages", zegt Hindriks. "Het wordt achteraf ingezet, bijvoorbeeld om op verschillende niveaus te kijken hoe de omzet zich ontwikkelt, maar er wordt nauwelijks datamining op losgelaten voor uitgebreide analyses en voorspellende modellen."
Bedrijven laten datamining na, omdat de investeringen niet snel genoeg voor resultaat zorgen, stelt Hindriks. Zo kwam hij bijvoorbeeld supermarkten tegen die hebben geïnvesteerd in een marketbasket-analyse. Bij gebrek aan resultaat op korte termijn werden die initiatieven vaak gestaakt. Met datamining wordt gebruik gemaakt van beschikbare gegevens. Er wordt geprobeerd om met behulp van automatisering patronen en relaties te ontdekken in grote hoeveelheden gegevens.
Datamining detailhandel in kinderschoenen
Gepubliceerd op 2 december 2008 om 00:00
Reacties 0