De consument heeft geld genoeg, maar wordt steeds terughoudender om het uit te geven. Dat stelt econoom Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). ''De groei is eruit bij de winkelverkopen. Het glijdt af.''
Dat de consument de hand op de knip houdt, is terug te zien in de donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS. Op vergelijkbare basis steeg de detailhandelsomzet in oktober met twee procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, maar daalde het aantal verkochte producten met 0,5 procent.
Met name voedingspeciaalzaken en elektronicawinkels hadden het zwaar in oktober. ''Daar was sprake van een dikke min'', aldus Vergeer. De omzetgroei in de detailhandel is al het hele jaar zwak, maar in oktober werden consumenten geconfronteerd met het ineenstorten van financiële systemen over de hele wereld.
De cijfers moeten volgens de CBS-econoom wel in perspectief worden gezien. Vergeleken met de rest van Europa doet Nederland het volgens hem nog niet zo slecht. ''Hier is de consument nog wel wat kooplustiger dan in de rest van Europa.'' In het eurogebied daalden de verkopen in oktober met ruim twee procent op basis van het vergelijkbaar aantal koopdagen in oktober vorig jaar.
Lees ook: Retail boekt omzetgroei
'Consument steeds voorzichtiger'
Gepubliceerd op 11 december 2008 om 00:00
Reacties 0