Consumenten worden in januari bedolven onder extreem scherpe aanbiedingen van supermarkten. Volgens een rondgang van het Algemeen Dagblad langs branche-experts maakt de sector zich op voor het felste januarioffensief in jaren. Met de dreiging van een recessie is het de retailers er alles aan gelegen de klant van winkel te laten switchen.
Januari is traditioneel de maand waarin supermarkten extra inzetten op lage prijzen. Volgens Gerard Rutte start het prijsgeweld na oud en nieuw. Hij voorspelt in de eerste week van januari ‘gekke dingen’. “Iedereen zal meer moeite moeten doen om klanten binnen te halen”, stelt Rutte.
De servicesupermarkten moeten zich de komende periode extra waarmaken richting de klant, meent EFMI-directeur Laurens Sloot. Zo moeten Albert Heijn en Super de Boer harder lopen, zegt Sloot.
Joop Holla van GfK Panel Services verwacht dat consumenten op een andere manier boodschappen zullen doen. “De klant bezuinigt door goedkopere winkels te bezoeken, goedkopere merken te kopen, of zijn gedrag aan te passen. Bijvoorbeeld door gehakt in plaats van biefstuk op tafel te zetten. Ook zal hij vaker bij verschillende supers shoppen.”
Lees ook: Supermarkt wil Nederlander thuis hebben met kerst
'Supermarktbranche bereidt prijzenoorlog voor'
Gepubliceerd op 16 december 2008 om 00:00
Reacties 0