Vertrouwen consument neemt fractie toe

Het Nederlandse consumentenvertrouwen is in december iets toegenomen. De indicator nam toe van -29 naar -28. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De koopbereidheid onder consumenten nam rond de feestdagen toe, terwijl ze over het economisch klimaat nog pessimistischer werden dan ze al waren.

Het oordeel over het economisch klimaat is met vier punten gedaald en uitgekomen op -56. Consumenten waren veel negatiever over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden. Over de ontwikkelingen in de komende twaalf maanden waren ze een fractie somberder dan een maand eerder.

Ondanks de negatievere kijk op de economie nam de koopbereidheid in december met vier punten toe en kwam uit op -9. Deze toename heeft vooral te maken met de minder negatieve houding ten opzichte van het doen van duurzame aankopen zoals meubelen of een wasmachine. De financiële situatie van het eigen huishouden in zowel het afgelopen jaar als het komende jaar beoordeelde de consument een fractie minder negatief dan in november.

Over het algemeen is het consumentenvertrouwen onder vrouwen lager dan onder mannelijke consumenten. Dit verschil is in de loop van 2008 echter steeds kleiner geworden. Dit komt vooral doordat mannen in rap tempo pessimistischer zijn geworden over het economisch klimaat. Inmiddels zijn mannen bijna even somber over de economie als vrouwen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!