Consument wil zuiniger leven

De Nederlandse consument neemt zich voor 2009 voor de hand vaker op de knip te houden. Liefst zestig procent wil het dit jaar zuiniger aan doen. Verder is 54 procent voornemens meer te sparen. Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Ongeveer een derde van de consumenten is van plan om in 2009 minder uit te geven aan goede doelen, wederom een derde laat de auto vaker staan (dat levert volgens het bureau gemiddeld 120 euro per jaar op) en liefst twee derde wil in elk geval níet meer op vakantie dan in 2008.

Dat consumenten spaarzamer worden noemen de onderzoekers in hun rapport ‘begrijpelijk’. De extreme daling van de aandelenkoersen in 2008 heeft de financiële vermogens aangetast. Bovendien maakt de recessie mensen voorzichtiger, ook omdat de werkloosheid waarschijnlijk omhoog gaat.

Daar staat tegenover dat de koopkracht stijgt, want de werkloosheidspremie gaat naar nul en de lonen stijgen harder dan de prijzen. “Een groot deel van de euro’s die in 2008 vanwege de hoge olieprijs verdwenen naar de olieproducerende landen, houden we in 2009 in eigen zak.”

Een goede manier om zuiniger te leven is het stoppen met roken, zo becijferde het bureau. Veertig procent van de rokers geeft in het onderzoek aan te willen kappen. Zij kunnen daarmee gemiddeld een kleine duizend euro per jaar in hun zak houden. Een stevige roker (meer dan twintig sigaretten per dag), bespaart zich op jaarbasis dan zelfs een modaal maandsalaris.

Het populairste voornemen voor 2009 is overigens afvallen, gevolgd door minder druk maken en ‘opkomen voor mezelf’. Mannen maken het liefst helemaal geen goede voornemens en ouderen maken minder goede voornemens dan jongeren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!