Elektronicaketens hebben de afgelopen maanden als ’gekken’ gestunt met lcd-televisies. “Het is tekenend voor het simplisme dat deze branche nog kenmerkt”, zegt Philippe Smit, bestuursvoorzitter en aandeelhouder van IMpact Retail, in Het Financieele Dagblad.
IMpact Retail behoort met ketens It's en PrijsTopper tot de grootste ketens van Nederland. Hoewel de ketens vorig jaar veel meer televisies hebben verkocht dan in 2007, vallen hun omzetten en marges in deze categorie toch lager uit.
“Ook de fabrikanten zijn de weg kwijt”, vervolgt Smit. “Negen van de tien televisies zijn prachtproducten en de marktpenetratie zit nog onder de vijftig procent. Dan moet je die toestellen dus niet willen verkopen alsof de penetratie al honderd procent is.”
Een woordvoerder van Media Markt, dat deel uitmaakt van het Duitse Metroconcern, bevestigt dat de verkopen van lcd’s in Europa stijgen, terwijl de prijzen blijven dalen. Zij kan echter niet specifiek ingaan op de situatie in Nederland. Media Markt is met BCC, eigendom van de Britse groep Kesa, een van de grote concurrenten van IMpact Retail. BCC was niet bereikbaar voor commentaar.
Hoewel zijn bedrijf het volgens Smit vijftien procent beter doet dan de markt, haalt hij 'op tonnen na' het omzetniveau van vorig jaar niet. “Het volume stijgt, maar de gemiddelde verkoopprijs daalt. Dat is natuurlijk vervelend, want het betekent dat je meer dozen schuift voor minder geld.”
Lees ook: Meer merkwinkels elektronica
'Simplisme kenmerkt elektronicabranche'
Gepubliceerd op 5 januari 2009 om 00:00
Reacties 0